دتکتور گازی چیست؟

در محل‌هایی که احتمال نشت گاز وجود دارد، خطراتی زیادی جان و مال افراد را تهدید می‌کند. در این مکان‌ها گازهای سوختنی قابل اشتعال مانند CNG، استفاده می‌شود که به راحتی مشتعل می‌شوند. در محیط منزل نیز امکان نشت گاز از شوفاژخانه‌ها و وسایل گازسوز خانه وجود دارد. دتکتور گاز به منظور تشخیص گازهای خطرناک در محیط طراحی شده‌اند. در صورتی که میزان گاز موجود در هوا از حد مجاز تعریف‌شده در سیستم بالاتر برود، هشداردهنده نشت گاز یا همان دتکتور گاز، سیگنال اعلام خطر را به کنترل پنل مرکزی ارسال می‌کند.

نشت گاز چه در محیط خانه و چه در مراکز صنعتی، فاجعه به بار می‌آورد. متأسفانه اکثر اوقات افراد تصور می‌کنند که با تکیه بر حس بویایی خود می‌توانند به موقع متوجه نشت گاز شوند؛ اما در واقعیت اینطور نیست. اکثر اوقات غلظت گازها در یک مکان به اندازه‌ای است که منجر به انفجار، گازگرفتگی و آتش‌سوزی می‌شود. اندازه‌گیری میزان غلظت گاز، به صورت دستی خطاهای زیادی دارد و لحظه‌ای است؛ اما با یک وسیله‌ی کوچک و سبک به نام دتکتور گازی به صورت خودکار و همیشگی انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی دتکتور گاز و چگونگی کارکرد دتکتور گازی می‌پردازیم.

دتکتور گازی چیست؟

https://adaksepehr.com/shop/detector-gas-prosense/دتکتور گاز وسیله‌ای است که وجود گازهای قابل اشتعال و سمی در فضا را شناسایی می‌کند. این وسیله جزء تجهیزات ایمنی در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی است که به کمک آن می‌توان نشت گاز را به سرعت تشخیص داد. دتکتور گاز غلظت غیرعادی گاز را به سرعت تشخیص داده و بلافاصله به سیستم‌های کنترلی اعلام می‌کند. دتکتورهای گاز دارای استانداردها و گواهینامه‌های مختلف از سازمان‌های صدور گواهینامه صنعت می‌باشند.